آشنایی با انواع ماشین‌های باربری و ظرفیت ماشین‌ها

ماشین‌های باربری

در این مقاله از ایرانکس، به معرفی انواع ماشین‌های باربری میپردازیم. همچنین با خواندن آن می‌توانید ماشین باربری مناسب خود را انتخاب نمایید.

جابجایی بار با انواع ماشین‌های باربری، امری اجتناب‌ناپذیر است. تصور اینکه حتی یک روز ماشین‌های باربری دست از کار بکشند، واقعاً غیرممکن است. در واقع، اقتصاد و زندگی مردم یک جامعه به شدت با ماشین‌های باربری گره خورده است.

اما ماشین‌های باربری بسته به ظرفیت بارگیری، نوع اتاق، روش تخلیه بار و … به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. هر کدام از این ماشین‌ها برای حمل نوعی از بار مناسب هستند، اما آیا می‌دانید کدام یک از آن‌ها برای حمل بار شما مناسب هستند؟ آیا اسم ماشین‌های باربری را می‌دانید؟ آیا با ظرفیت ماشین‌های باربری آشنایی دارید؟ اگر پاسخ شما به این سوالات منفی است، پیشنهاد می‌کنم ما را تا پایان این مطلب همراهی بفرمایید. به احتمال زیاد در پایان این مطلب پاسخ تمام این سوالات را می‌دانید.

انواع ماشین‌های باربری

ماشین‌های باربری برحسب ظرفیت به چهار دسته ماشین‌های باربری سبک ،نیمه سبک، سنگین و نیمه سنگین تقسیم می‌شوند. اما این تقسیم‌بندی بسیار کلی است، چرا که هر کدام از این چهار دسته به انواع دیگری از ماشین‌های باربری تقسیم می‌شوند.

لازم است بدانید دسته‌بندی ماشین‌های باری تنها به این خلاصه نمی‌شود، زیرا اتاق ماشین‌های برابری نیز باعث افزایش تنوع آن‌ها می‌شوند. به عنوان مثال، تنها اینکه مشخص شود ظرفیت ماشین برای حمل بار شما مناسب است کافی نیست، چرا که ماشین‌های باربری ممکن است مسقف، یخچال‌دار یا حتی کمپرسی باشند که هر کدام برای حمل نوعی از بار مناسب هستند. در ادامه انواع ماشین‌های باربری را برحسب ظرفیت تعریف خواهیم کرد و درباره انواع اتاق‌های آن‌ها نیز صحبت می‌کنیم.

ماشین وانت

وانت ساده‌ترین نوع ماشین باربری است که جزء ماشین باری سبک محسوب می‌‌شود و برای حمل بارهای سبک مناسب است. وانت‌های پیکان، پراید، آریسان و وانت مزدا همگی در این دسته قرار می‌گیرند.

ظرفیت وانت

از آنجایی که چند نوع وانت وجود دارد، ظرفیت آن‌ها متغیر است. در حالت کلی ظرفیت انواع وانت‌ها عبارتست از:

  • وانت پراید: ۰.۷ تن
  • وانت آریسان: ۰.۹ تن
  • وانت مزدا: ۱ تن
  • وانت پیکان: ۱.۱ تن

کاربرد وانت

وانت‌ها برای حمل بارهای سبک و درون شهری مناسب هستند. غالباً برای حمل بارهای سبکی که به صورت روزانه در بین مغازه‌ها توزیع می‌شوند، از انواع وانت استفاده می‌شود. در ضمن وانت‌ها برای حمل اسباب‌های منزل در صورت سبک بودن نیز مناسب هستند.

ماشین وانت نیسان

وانت نیسان از انواع ماشین‌های باربری است که ظرفیت حمل بار بیشتری نسبت به وانت دارد و برای حمل بارهای سنگین‌تر مناسب است، اما همچنان در دسته ماشین باری سبک قرار می‌گیرد. در ضمن وانت نیسان، شاسی و ساختار محکم‌تری نسبت به وانت دارد.

ظرفیت وانت نیسان

ظرفیت باربری وانت نیسان در حدود ۲ تن است.

کاربرد وانت نیسان

وانت‌های نیسان برای حمل محصولات باغی و زراعی، اثاثیه منزل، مبلمان و غیره مناسب هستند. در ضمن می‌توان از وانت نیسان‌های یخچال‌دار برای حمل محصولات لبنی، گوشتی و سایر محصولات فاسدشدنی نیز استفاده کرد.

ماشین خاور

خاورها از نظر ظرفیت حمل بار و اتاقک بعد از وانت نیسان‌ها قرار می‌گیرند و در دسته ماشین‌های باری نیمه سنگین قرار دارند. آن‌ها برای حمل بارهای سنگین‌تر مناسب هستند و معمولاً برای حمل بار بین شهری مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ظرفیت خاور

خاورها ممکن است مسقف، روباز یا مبلی باشند که هر کدام ظرفیت خاصی دارند. ظرفیت حمل بار انواع خاورها به صورت زیر است:

  • خاور مسقف: ۳ تن
  • خاور روباز: ۴ تن
  • خاور مبلی: ۳ تن

کاربرد خاور

خاورهای مسقف بیشتر برای حمل اثاثیه منزل به شهرهای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند. از خاورهای مبلی نیز معمولاً برای جابجایی انواع مبلمان، کمد و سایر کالاهای چوبی بزرگ استفاده می‌شود. خاور روباز نیز برای حمل بارهای بین شهری تا ظرفیت ۴ تن مناسب است.

ماشین کامیونت

کامیونت‌ها نیز جزو انواع ماشین‌های باربری هستند و در دسته نیمه سنگین قرار می‌گیرند. کامیونت‌ها عموماً توانایی حمل بار از ۴ تن تا ۸.۵ تن را دارند و به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند.

ظرفیت کامیونت

ماشین‌های باربری مانند بادسان، فوتون، ایسوزو و غیره جزء کامیونت‌ها به شمار می‌آیند که دارای ظرفیت‌های مختلفی هستند. به عنوان مثال ظرفیت برخی از انواع کامیونت عبارتست از:

  • بادسان: بسته به مدل ۴، ۵ و ۵.۵ تن
  • فوتون: بسته به مدل ۵.۴، ۶ و ۸.۵ تن
  • ایسوزو: ۶ تن

کاربرد کامیونت‌

کامیونت‌ها نیز برای حمل بارهای برون شهری مناسب هستند. از کامیونت‌های یخچال‌دار برای حمل محصولات لبنی و گوشتی کارخانجات به مراکز توزیع استفاده می‌شود. از کامیونت‌های مسقف نیز می‌توان برای حمل اثاثیه منزل به شهرهای دیگر استفاده کرد.

ماشین کامیون تک محور

کامیون تک محور یا تک در دسته ماشین‌ باری سنگین قرار می‌گیرد. رانندگی کامیون تک به گواهینامه پایه یک نیاز دارد.

ظرفیت کامیون تک

ظرفیت حمل بار کامیون تک ۱۰ تن است.

کاربرد کامیون تک

کامیون تک برای حمل بارهای صنعتی در مقیاس متوسط مناسب است.

ماشین کامیون جفت محور

کامیون جفت محور یا جفت از نظر ظرفیت حمل بار بعد از کامیون تک قرار دارد و یک نوع ماشین باری سنگین محسوب می‌شود.

ظرفیت کامیون جفت

ظرفیت حمل بار کامیون جفت ۱۵ تن است.

کاربرد کامیون جفت

کامیون جفت برای حمل بارهای سنگین در مسافت‌های طولانی مناسب است.

انواع کامیون‌های تک و جفت

کامیون‌های تک و جفت به دلیل اینکه کاربرد گسترده‌ای دارند به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند. تفاوت اتاق در این کامیون‌ها باعث شده که هر کدام در یک زمینه تخصصی مورد استفاده قرار بگیرند. برخی از پرکاربردترین انواع کامیون عبارتند از:

  • کامیون اتاق‌دار: کامیون اتاق‌دار دارای دیواره‌‌هایی به ارتفاع ۱.۵ متر است و تقریباً برای حمل هر چیزی از محصولات زراعی و باغی گرفته تا محصولات صنعتی مناسب است.
  • کامیون لبه‌دار: این کامیون دارای دیواره‌ای به ارتفاع ۸۰ سانتی‌متر است و مختص حمل کالاهایی است که با لیفتراک جابجا می‌شوند.
  • کامیون کفی: فاقد دیواره است و برای حمل ماشین‌های سنگین، پالت‌ها، کاشی و سرامیک و بارهایی از این دست مناسب است.
  • کامیون مسقف: این کامیون دارای یک اتاق کامل و سرپوشیده است و برای حمل کالاهای حساس در حجم بالا مناسب است.
  • کامیون یخچال‌دار: این نوع کامیون همانند خاورها و کامیونت‌های یخچال‌دار برای حمل محصولات فاسدشدنی، اما در حجم و وزن بالاتر مناسب است.
  • کامیون تانکر: این کامیون‌ها به جای اتاق، دارای تانکر هستند. هر کامیون تانکر تنها برای حمل یک نوع محصول مناسب است. به عنوان مثال اگر کامیونی مختص حمل شیر باشد، نمی‌توان از آن برای حمل روغن نیز استفاده کرد.
  • کامیون کمپرسی: انواع کامیون کمپرسی برای حمل و جابجایی مصالح ساختمانی، خاک، ماسه و کلاً محصولات فله مناسب هستند. در کامیون‌های کمپرسی، اتاق کامیون به وسیله جک بالا می‌آید و بدین صورت بار کامیون سریعاً تخلیه می‌شود.

ماشین تریلی

تریلی‌ها جزو انواع ماشین‌های باربری سنگین هستند که از نظر ظرفیت حمل بار در بالای این دسته قرار می‌گیرند و می‌توانند بین ۱۵ تا ۲۲ تن بار را حمل کنند. هرچند ظرفیت حمل بار توسط برخی از انواع تریلی مانند کمرشکن‌ها گاهاً حتی در کمرشکن ۱۱ محور به ۵۵ تن نیز می‌رسد.

ظرفیت تریلی

همان‌طور که گفتیم تریلی‌ها از نظر ظرفیت حمل بار متنوع هستند. ظرفیت برخی از انواع تریلی‌ها عبارتست از:

  • تریلی ۱۸ چرخ کانتینر آهنی: ۱۶ تن
  • تریلی ۱۰ چرخ: ۲۰ تن
  • تریلی ۱۸ چرخ کمپرسی: ۲۲ تن
  • تریلی ۱۸ چرخ ترانزیت چادری: ۲۲ تن
  • تریلی ۱۸ چرخ کفی: ۲۲ تن

کاربرد تریلی‌

تریلی‌ها کاربردهای بسیار گسترده‌ای دارند. به عنوان مثال تریلی‌های کفی و کمرشکن برای حمل ماشین‌آلات سنگین و تجهیزات بزرگ کارخانه‌ها و نیروگاه‌ها مناسب هستند. تریلی‌های ترانزیت چادری همان طور که از نامشان پیداست برای حمل بارهای ترانزیتی هستند و حمل و بارگیری کالا در آنها تحت استانداردهای بین‌المللی صورت می‌گیرد. تریلی‌های کمپرسی نیز کاربردی مشابه انواع کامیون کمپرسی دارند، با این تفاوت که حجم باربری در اینجا بسیار بالاتر است.

ماشین بوژی

آخرین عضو خانواده ماشین‌های باربری که در صدر فهرست ظرفیت ماشین‌های باربری قرار می‌گیرد، نوعی تریلی خاص به نام بوژی یا ۱۰۰۰ چرخ است. تعداد محورهای بوژی به نوع باری که قرار است حمل شود بستگی دارد.

ظرفیت بوژی

ظرفیت بوژی بسته به نوع بار متغیر است و گاهاً به ۹۶ تن هم می‌رسد.

کاربرد بوژی

بوژی برای حمل بارهای بسیار سنگین مانند تجهیزات سدها و نیروگاه‌ها مناسب است.

سخن آخر

در اینجا سعی کردیم انواع ماشین‌های باربری را معرفی کنیم. همان‌طور که مشاهده کردید ظرفیت ماشین‌های باربری و نوع اتاق آن‌ها، تعیین کننده نوع باری است که آن‌ها می‌توانند حمل کنند. انتخاب ماشین باربری متناسب با نوع بار، علاوه بر سهولت حمل بار، تا حد زیادی در هزینه‌های شما نیز صرفه‌جویی می‌کند.

4.6/5 - (23 امتیاز)

مقالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x