تاریخچه حمل و نقل در دنیا

تاریخچه حمل و نقل در دنیا

آیا با تاریخچه حمل و نقل در دنیا آشنایی دارید؟ بیش از ۴۰۰۰ سال پیش انسان‌ ها جهت جا به جا کردن بارهای خود از چهارپایان استفاده کرده‌ اند. از طرفی امکان جا به جایی آن ها به وسیله قایق‌ های پارویی در داخل دریاها و رودخانه‌ ها نیز وجود داشته است، اما کم کم با اختراع وسایل نقلیه، صنعت حمل و نقل بار نیز دچار تغییر و تحول شد. به طوری که در حال حاضر با راه‌ های مختلفی از جمله راه‌ های هوایی و دریایی می‌ توان بارهای مختلف را جا به جا کرد. در این مقاله تاریخچه حمل و نقل در دنیا را بررسی می‌ کنیم.

آشنایی با تاریخچه حمل و نقل در دنیا پیش از میلاد

تاریخچه حمل و نقل در دنیا را می‌ توان به دو قسمت پیش از میلاد مسیح و پس از میلاد مسیح تقسیم کرد. با وجودی که اطلاعات دقیقی در خصوص تاریخچه حمل و نقل در دنیا پیش از میلاد مسیح در دست نیست، اما شواهد نشان می‌ دهد که هزاران سال پیش مردم با استفاده از چهارپایان، اسب‌ ها، قایق‌ های پارویی و ارابه‌ ها بارهای خود را از مکانی به مکان دیگر حمل می‌ کردند. حمل و نقل در چنین دوران‌ هایی بسیار ابتدایی و ساده بوده است و صرفاً امکان حمل کردن بسیاری از بارها تنها برای فواصل کوتاه امکان‌ پذیر بود. این جا به جایی بار به دوران قبل از میلاد مسیح برمی‌ گردد.

آشنایی با تاریخچه حمل و نقل بار پس از میلاد مسیح

آشنایی با تاریخچه حمل و نقل بار پس از میلاد مسیح

پس از میلاد مسیح تا سال ۱۷۶۰ وسایل حمل و نقل دیگری مانند چرخ دستی‌ ها به صنعت حمل و نقل وارد شدند که انسان‌ ها می‌ توانستند با استفاده از آن ها بارهای محصولات خود و وسایل کشاورزی مختلف را در فواصل کوتاه حمل کنند، اما پس از گذشت چندین سال از این موضوع با اختراع زیردریایی‌ ها، کشتی‌ ها، لنج‌ ها، هواپیما و بسیاری وسایل نقلیه مانند تریلی، کامیون، نیسان و غیره صنعت حمل و نقل و باربری نیز دچار تغییر تحول عظیمی شد. به طوری که می‌ توان گفت انقلابی عظیم در آن به وجود آمد و امکان حمل کردن بارهای مختلف تا مسافت‌ های طولانی و حتی از کشوری به کشور دیگر امکان‌ پذیر شد.

نخستین کشورهایی که از این امکانات و تکنولوژی پیشرفته برای حمل بارهای خود و مراوده با کشورهای دیگر بهره گرفتند، آمریکا، فرانسه، انگلیس، آلمان و غیره بودند.

به مرور زمان و با پیدایش دیگر وسایل از جمله خودروهای موتوری، دوچرخه‌ ها، لوکوموتیو بخار یا قطار، مترو ماشین‌ های مدرن، ماشین‌ های برقی، موتور، کشتی، هواپیماهای غول پیکر و غیره صنعت حمل و نقل بار نیز تغییرات گسترده‌ ای را به خود گرفت. به طوری که با ورود به قرن بیستم بسیاری از کشورهای جهان به این وسایل حمل بار مجهز بودند و امکان واردات و صادرات کالاهای مختلف به آن ها وجود داشت.

در این قرن هم چنین وسایلی که برای حمل و نقل استفاده می‌ شدند، نیز گسترش عظیمی پیدا کردند و هواپیماها، اسکوترها، هلیکوپتر، اسکیت برد، هوانو، آپولو در ماه و غیره وارد صنعت حمل و نقل و باربری شدند. به طوری که در حال حاضر هیچ گونه محدودیتی در سرتاسر جهان جهت حمل بارهای مختلف حتی بارهای شکستنی و حساس و یا مواد غذایی فاسد شدنی، داروها، انواع نوشیدنی‌ ها و غیره وجود ندارد و تولید کنندگان و تجار می‌ توانند هر گونه باری را به کشورهای مختلف وارد یا صادر کنند.

نتیجه‌ گیری

در این مقاله تاریخچه حمل و نقل در دنیا را بررسی کردیم. گفتیم که سال‌ های پیش از میلاد مسیح این صنعت بسیار ابتدایی بود و تنها مردم می‌ توانستند با استفاده از ارابه‌ ها و چهارپایان بارهای مختلف را در مسافت‌ های کوتاه جا به جا کنند، اما پس از میلاد مسیح و در ادامه آن با ورود به قرن بیستم، صنعت حمل و نقل و باربری نیز تحول گسترده پیدا کرد و وسایل حمل و نقل مختلفی از جمله کشتی‌ های باربری، لوکوموتیوها، هواپیماها و غیره وارد این صنعت شدند. جهت اطلاعات بیش تر در خصوص تاریخچه حمل و نقل در دنیا به سایت ایرانکس کو مراجعه کنید.

امتیاز دهی

مقالات

اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x
()
x